Hoe kunnen we helpen?
Peppol FAQ
We bundelen hier enkele veel gestelde vragen over Peppol in Facturalia.
- Hoe activeer ik Peppol? Via menu > Extra > Peppol
- Moet ik verplicht Peppol gebruiken? Op enkele uitzonderingen na moet elke Belgisch B2B-bedrijf verplicht Peppol gebruiken vanaf 1 januari 2026. Check bij je boekhouder als je twijfelt.
- Hoe maak ik een Peppol-factuur? Daar verandert niets aan. Het is pas op het moment dat je ze wil verzenden, dat je kan kiezen tussen verzending via e-mail of verzending via Peppol.
- Hoe verzend ik een Peppol-factuur? Heel eenvoudig. Na aanmaak van de factuur (dus op dezelfde manier als je voorheen deed), kan je kiezen om te verzenden via Peppol. Je klikt op een knop ter bevestiging en de factuur is vertrokken.
- Hoe ontvangt mijn klant zijn Peppol-factuur? Niet in zijn mailbox dus, maar rechtstreeks in zijn boekhouding, ERP- of facturatiepakket.
- Wanneer ontvangt mijn klant mijn factuur? Je zal zien dat je verzonden factuur de status ‘In wachtrij’ krijgt. Na maximum een kwartiertje zal je klant de factuur ontvangen en verandert de status van je factuur’
- Hoe ontvang ik zelf Peppol-facturen van mijn leverancier? In de Peppol-instellingen kan je aangeven dat je niet alleen Peppol-facturen wil verzenden maar ook ontvangen. Vanaf dan kunnen je leveranciers je Peppol-facturen verzenden die je zal ontvangen in Facturalia. Activeer zeker ook de Aankoop-module voor een vlotte werking.
- Wat kost die Peppol-activatie me? Niets, het gebruik van Peppol is inbegrepen in al onze abonnementen. Je betaalt dus geen euro meer.
- Hoe weet ik of mijn klant al Peppol-facturen kan ontvangen? Facturalia zal je de keuze laten om een factuur via e-mail of via Peppol te verzenden als je klant is aangesloten op Peppol. Is dat nog niet het geval dan zal je de factuur enkel nog via e-mail kunnen verzenden. Vanaf 1 januari zal je voor je Peppol-klanten enkel nog maar via Peppol kunnen versturen.
- Kan ik wachten tot 31 december? In theorie wel, ja. Maar we raden sterk aan om nu al te activeren omdat het eindejaar waarschijnlijk zeer druk zal worden om de laatste ondernemers op de Peppol-trein te helpen. Doe het dus absoluut nu!
- Wat gebeurt er als ik (of mijn klanten) op 1 januari 2026 nog niet zijn aangesloten op het Peppol-netwerk? De overheid heeft boetes voorzien voor wie niet in de regel is met de wetgeving.
- Wat als mijn klant na 1 januari 2026 nog niet is aangesloten op het Peppol-netwerk? Als je een melding krijgt dat je klant nog niet op het Peppol-netwerk is aangesloten kan je nog op ‘Controleren’ klikken om zeker te zijn. Blijkt je klant nog steeds niet bereikbaar via Peppol dan kan je niet anders dan de factuur verzenden via e-mail. Via het klantenoverzicht kan je altijd een Peppol Controleverslag vinden dat als bewijs kan dienen dat je klant nog niet was aangesloten op het Peppol-netwerk.
- Mijn klant is enkel geregistreerd op het Peppol-netwerk met zijn GLN-nummer. Geen probleem, in de klantenfiche kan je het GLN-nummer invullen en dan kan je hem facturen via Peppol bezorgen.
- Is Peppol moeilijk? Absoluut niet. Je zal snel merken dat het zelfs veel eenvoudiger is dan het verzenden via e-mail.
